Thursday 6 March 2014

AGENDA PERIBADI ANWAR TAKUTKAN KIT SIANG




Tidak mustahil Anwar Ibrahim akan kecundang pada pilihan raya kecil Kajang jika politik dalaman pakatan pembangkang terus bergolak. Malahan menurut pemimpin veteran Dap, Lim Kit Siang bukan sahaja Anwar akan kalah tetapi pembangkang juga akan turut berpecah. Mungkin ini satu helah politik Kit Siang untuk mendapat simpati supaya penyokong dan ahli PKR, Pas dan Dap bersatu padu tetapi realiti apa yang sedang berlaku di dalam dan juga intra-parti tidak boleh dinafikan.

Inilah yang memeningkan kepada pemimpin pembangkang seperti Kit Siang dan Abdul Hadi Awang.
Anwar telah diberi mandat untuk menjadi pemimpin de facto pakatan pembangkang tetapi skandal demi skandal yang melanda dirinya serta percakaran teruk antara pemimpin-pemimpin PKR sendiri menyerlahkan ketidak mampuan beliau sebagai seorang pemimpin yang boleh diharapkan menawan Putrajaya.

Pertama peribadi dan personaliti Anwar sendiri sudah tercalar apabila beliau gagal untuk menunaikan janji kepada pengungi yang menyokong pembangkang pada PRU13 lalu untuk menjadi perdana menteri. Pengundi Cina khususnya amat kecewa dengan kegagalan Anwar dan sedikit demi sedikit mereka mulai sedar akan kesilapan mereka terlalu mempercayai beliau. Dalam usaha cuba untuk menutup kegagalan dan kelemahan beliau, Anwar merancang strategi untuk menjadi menteri besar Selangor pula.

Ini seperti impian seorang yang hendak menjadi doktor, tetapi apabila cita-cita tidak tercapai, puas sudah hati sekadar menjadi jururawat atau pembantu perubatan. Begitulah dilema yang dihadapi Anwar hasil daripada ketamakan kuasa dan teringin sangat menjadi pemimpin nombor satu negara walau apa pun rintangan yang datang. Jika Anwar sanggup berbuat apa saja termasuk bersekongkol dengan parti rasis Dap kerana idamkan menjadi perdana menteri, beliau juga rela melakukan perkara yang sama untuk menjadi menteri besar.

Keadaan politik yang boleh di katakan stabil di Selangor kerana pembangkang memenangi majoriti pertiga yang besar telah diporak perandakan oleh Anwar kerana hendak menggantikan Khalid Ibrahim.
Tidak semena-mena pilihan raya kecil Kajang terpaksa di adakan dan Adun PKR C.C. Lee yang baru memegang jawatan itu selama lapan bulan terpaksa mengundur diri. Lee yang berusia awal 30an dikorbankan kerana Anwar yang sudah 67 tahun dan lanjut usia masih ingat beliau popular dan gagah dalam arena politik. Setelah Adun Kajang ditendang keluar, kini Khalid pula diminta letak jawatan kerana hendak memenuhi nafsu Anwar yang tidak ada batasnya.

Samada ini akan berlaku atau sebaliknya bergantung kepada kuasa penentu Sultan Selangor. Walaupun menang tidak semestinya sultan merestui perlantikannya sebagai menteri besar baru. Jika beliau menang tidak semestinya Khalid akan tunduk kepada kehendak Anwar. Ini jelas dalam perjanjian persefahaman antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri berhubung isu pengambil alihan empat aset ais di Selangor. Khalid tidak memaklum atau berbincang pun dengan Anwar mengenai rancangannya untuk menandatangani MoU tersebut. Mana tidaknya, Khalid tidak perlu merujuk kepada Anwar yang setakat menjadi penasihat ekonomi bergaji RM1.

Malahan barisan exco negeri juga tidak mengetahui perancangan Khalid hingga ke saat akhir MoU di meterai. Keadaan ini sudah cukup menjelaskan pendirian dan sikap Khalid yang independen dan tidak suka dikongkong oleh Anwar atau mana-mana pihak. Inilah yang merisaukan Kit Siang kerana kepentingan Anwar amat menyerlah dalam pakatan pembangkang.

Sumber : Beruang Biru